Headerbild

Verksamhet

Skridskosäsongerna

Vi tränar konståkning under tre säsonger; försäsong(v.34-39), huvudsäsong(v.40-11) och eftersäsong(v.12-17). Huvudsäsongen åker samtliga medlemmar, men försäsong och eftersäsong erbjuds förberedande tävlingsåkare, tävlingsåkare och i mån av plats även k-grupperna. Efter säsongen kan ibland bedrivas i någon annan ishall.

Träning i ishall
Isträningen sker i Haninge Kommuns ishallar. I Haninge finns följande ishallar:
Torvalla ishall A-hallen (T1)
Torvalla ishall B-hallen (T2)
Adress: Torvalla IP
Hanvedens ishall – Haribohallen
Adress: Hanvedens IP
Telefon vaktmästeri: 08 – 500 234 75

Träning på mark
Som ett komplement till isträningen tränar vi även utanför isen. Denna träning intensifieras under för- och eftersäsong när vi inte har lika mycket isträning.
På markträningen tränar vi kondition och koordination och åkaren får möjlighet att träna teknik för hopp- och rotationer. Vi tränar även smidighet och passar på att träna de muskler som vi inte använder lika mycket av i träningen på is. Markträningen kan ske i anslutning till ispass eller på särskild tid i en gymnastiksal i någon av kommunens skolor. Du informeras om markträning av din tränare och markträningen ingår normalt i träningsavgiften.

Balett och drama
Konståkning är lika mycket en tekniksport som det är en konstform. Konståkning har mycket gemensamt med balett och drama. När en konståkare framför ett program gäller det att tolka ett musikstycke och ge uttryck för den känsla musikstycket förmedlar. Genom att träna klassisk balett får åkaren bland annat en bättre hållning, större spänst och smidighet samt naturligt fina och graciösa armrörelser; ingredienser som hjälper till i konståkningen.Vi rekommenderar våra åkare att även träna balett.

Jul- och vårshow
Varje år i december anordnar vi en julshow och i mars en vårshow. Dessa shower är uppskattade och viktiga för våra åkare som får en chans att visa upp vad de lärt sig för släkt och vänner. En hel del förberedelser ligger bakom dessa shower och vi tar tacksamt emot hjälp från föräldrar i förberedelsearbetet.

Torvallatrofén
Torvallatrofén är HKK’s tävling där vi bjuder in andra klubbar från Stockholm med omnejd. Det är en trevlig tävling och uppmuntrar våra åkare och föräldrar att ta tillfället i akt att komma och heja på våra egna åkare samt se hur det går till på en ”riktig” konståkningstävling.

Försäkringar
Alla aktiva medlemmar får genom medlemsavgiften ett grundläggande försäkringsskydd genom Folksams idrottsförsäkring. Detta försäkringsskydd är inte alltid heltäckande och vi rekommenderar kompletterande försäkringsskydd som gäller under idrott och övrig fritid.

Information
Vi arbetar på att ständigt bli bättre på att förmedla den information som du behöver för din träning.

Vi rekommenderar att du besöker vår hemsida regelbundet. Nyheter och all viktig information publiceras på hemsidan.

Vi har en anslagstavla i Torvalla ishall 1 (T1) där klubben informerar om diverse saker. Där kan även du t.ex. sätta upp annonser om köp eller försäljning av konståkningsartiklar.

För att snabbt få ut information har vi även sändlistor för E-post. Lämna gärna din e-postadress till din tränare, så är du säker på att få informationen snabbt. Du är också alltid välkommen att kontakta din tränare eller någon i styrelsen om du har frågor.

Adress

Haninge KK - Konståkning Box 98 13622 Haninge